piątek, 15 czerwca 2012

Netia S.A. - charakterystyka przedsiębiorstwa

Chcielibyśmy podzielić się z Wami informacjami, których nie zdążyliśmy przekazać podczas prezentacji naszego projektu dotyczącego różnych wymiarów informacji w ekonomii.

Jednym z punktów naszej pracy było scharakteryzowanie przedsiębiorstwa, działającego w sektorze informacji z uwzględnieniem jego krótkiej historii, strategii oraz finansów.



NETIA S.A.


Netia S.A. to operator telekomunikacyjny, dostawca usług telefonii stacjonarnej oraz Internetu - zarówno stacjonarnego, jak i mobilnego. Od roku 2000 Netia notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i przez prawie pięć lat od momentu swojego debiutu jej akcje były włączone do indeksu WIG 20, skupiającego 20 największych spółek akcyjnych w kraju.

Początki Netii datuje się na rok 1990, kiedy to jeszcze pod nazwą R.P. Telekom rozpoczęła świadczenie lokalnych usług telekomunikacyjnych na terenie obecnego woj. Wielkopolskiego, aby następnie po otworzeniu swojej pierwszej sieci rozszerzyć działalność na kolejne obszary kraju. W roku 1998 liczba użytkowników wzrosła do ponad 100 000, jednak Netia wciąż pozostawała raczej lokalnym operatorem, rozpoczynając nowe inwestycje, których celem było uzyskanie koncesji na transmisje danych oraz dostęp do Internetu. Przełom tysiącleci to najbardziej dynamiczny okres w rozwoju firmy. Oprócz zdobycia wspomnianej koncesji, Netia weszła na rynek Warszawski, zadebiutowała na krajowej oraz nowojorskiej giełdzie a także wygrała szereg przetargów związanych ze świadczeniem usług strefowych i międzynarodowych. W 2006 roku zainicjowała działanie własnej sieci UMTS (Uniwersalny System Telekomunikacji Ruchomej), umożliwiającej poszerzenie oferty telefonii komórkowej a dwa lata później stała się operatorem ogólnopolskim, dzięki podłączeniu pod sieć TP (czyli Telekomunikacji Polskiej)

W skład Grupy Netia wchodzi nie tylko jej spółka tytularna, ale także kilka dobrze znanych marek, które również działają w sektorze usług telekomunikacyjnych, informacyjnych. Są to:

- Tele2
- InterNeta
- Telefonia Dialog
- Crowley Data Poland

Strategia:

Netia to jedno z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw na polskim rynku, na co może wskazywać chociażby fakt, iż zaledwie w ciągu trzech lat (okres 2006-2009) zwiększyła niemal 10-krotnie liczbę klientów, korzystających z usług szerokopasmowego Internetu. Od momentu rozszerzenia swojej oferty na cały kraj, widoczny jest stały i niezmienny kurs, jaki zarząd Netii postanowił objąć, planując strategię rozwoju firmy na następne lata. Opiera się on przede wszystkim na rywalizacji z dotychczasowym monopolistą, marką Orange (dawniej Telekomunikacja Polska). Netia na każdym kroku stara się podkreślić swoją niezależność względem tzw. operatora zasiedziałego i reklamuje swoje usługi jako najlepszą alternatywę dla jego oferty. Strategia Netii nie bazuje jedynie na wprowadzaniu bliźniaczych rozwiązań i walki o klienta poprzez konkurencyjne ceny, ale celuje również w nowe, pionierskie rozwiązania, których przykładem może być uwolnienie tzw. lokalnej pętli abonenckiej (co zapewnia możliwość rezygnacji z usług monopolisty Orange bez konieczności dodatkowego okablowania mieszkanka, budynku czy też sieci budynków) albo zniesienie limitów na Internet i uzależnienie transferu jedynie od wydajności infrastruktury przesyłowej.

W styczniu 2011 roku zarząd Netii ogłosił jak do tej pory swój najbardziej ambitny projekt rozwoju zwany ''stategią 2020''. Ów strategia zakłada osiągnięcie pozycji lidera w świadczeniu usług online w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Inne główne cele to m.in:
-  koncentracja na powiększaniu bazy klienckiej Netii i jej wartości poprzez dostarczanie zintegrowanych usług telekomunikacyjnych i rozwiązań multimedialnych końcowym użytkownikom
- wykorzystywanie infrastruktury dostępu nowej generacji do wspierania rozwoju i dostarczania klientom Netii innowacyjnych, wysokiej jakości i przyjaznych użytkownikowi usług;
-  kontynuowanie działalności na bazie dostępu regulowanego poprzez poszukiwanie nowych klientów indywidualnych i równoczesne utrzymywanie koncentracji na tradycyjnie wysoko efektywnym segmencie klientów biznesowych;
-  koncentracja na możliwościach przeprowadzenia akwizycji, skupienie się na transakcjach o charakterze przełomowym, podnoszących wycenę Spółki;
- osiąganie ‘najlepszych w segmencie’ wyników finansowych i operacyjnych wśród porównywalnych spółek europejskich, co będzie stanowiło główny długoterminowym cel Netii, realizowany poprzez wzrost udziału w rynku i podnoszenie rentowności.

Finanse:

Obecnie znane są już prognozy na 2012 rok, wedle których Netia ma zwiększyć liczbę świadczonych usług do niemal 3mln, a łączne przychody wyniosą 2,1 mld złotych, z czego rzeczywisty zysk wyniesieni około 600 mln złotych. Na dalsze inwestycje oraz modernizację zarząd planuje przeznaczyć kolejne 300 mln złotych.

2007:
Przychody: 838,0 mln
EBITDA: 170,2 mln
Inwestycja: 244,4 mln zł
Liczba klientów usług szerokopasmowych: 217, 518
Liczba abonentów: 390 624
Koszty sprzedaży i dystrybucji: 201,2 mln (w tym 41,3 mln na reklamy)
Strata netto: 268,9

2008:
Przychody: 1,121,0 mln
EBITDA: 170,6 mln
Inwestycja: 292,8 mln zł
Liczba klientów usług szerokopasmowych: 413, 645
Liczba abonentów: 1 065 516
Koszty sprzedaży i dystrybucji: 275,2 mln (w tym 62,0 mln na reklamy)
Zysk netto: 230,6 mln

2009:
Przychody: 1,505,9 mln
EBITDA: 312,8 mln
Inwestycja: 246,8 mln zł
Liczba klientów usług szerokopasmowych: 559, 317
Liczba abonentów: 1 158 448
Koszty sprzedaży i dystrybucji: 338,4 mln (w tym 61,1 mln na reklamy)
Zysk netto: 88,7 mln

2010:

Przychody: 1,569,3 mln
EBITDA: 359,5 mln
Inwestycja: 199,8 mln zł
Liczba klientów usług szerokopasmowych: 690, 247
Liczba abonentów: 1 230 965
Koszty sprzedaży i dystrybucji: 319,2 mln (w tym 51,1 mln na reklamy)
Zysk netto: 263,9 mln

2011:

Przychody: 1,593,2 mln
EBITDA: 402,5 mln
Inwestycja: 229,6 mln zł
Liczba klientów usług szerokopasmowych: 750, 156
Liczba abonentów: 1 218 567
Koszty sprzedaży i dystrybucji: 289,9 mln (w tym 46,1 mln na reklamy)
Zysk netto: 263,9 mln

W ciągu pięciu lat zatrudnienie w Netii wzrosło z 1281 do 1476 osób.

Paweł Soja, Sigfrido Condorelli

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz